یزدفردا: رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: آسم یک معضل بهداشتی برای کلیه جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌رود که در دهه آینده حدود ۲۵ درصد به مبتلایان ان افزوده خواهد شد.

به گزارش یزدفردا: دکتر «محمد علی اوزی‌نژاد» در این رابطه افزود: بیش از ۳۳۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان این که طی دهه آینده حدود ۲۵ درصد به آمار مبتلا به آسم افزوده خواهد شد، اظهار کرد: در کشور ما براساس آخرین مطالعات، شیوع علائم آسم در بالغین حدود ۹ درصد و در کودکان ۱۱ درصد است که البته این میزان در شهرهای دارای آلودگی هوا به مراتب بیشتر است.

اوزی نژاد خاطرنشان کرد: این بیماری یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه‌های هوایی است که در آن بیمار به طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه سینه می شود. علت این بیماری ناشناخته است ولی تحقیقات نشان داده ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.

وی تصریح کرد: بعضی عوامل همچون عفونت‌های ویروسی، گرده گل‌ها، مصرف غذاهای آماده، کمبود ویتامین دی، چاقی، کم تحرکی، برخی داروها، دود سیگار و قلیان موجب بروز یا تشدید حمله آسم می شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد؛ دکتر اوزی‌نژاد در پایان نیز توصیه کرد: افراد دچار آسم به خصوص دانش آموزان، اطلاعات کافی در مورد این بیماری را داشته باشند و خانوادها و کارکنان مدرسه را در جریان بیماری فرزندانشان قرار داده و داروهای لازم را در مدرسه داشته باشند.

۱۸ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی آسم با شعار «ارتقای درمان آسم با آموزش» نامگذاری شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا